Sportief wandelen

Sportief Wandelen: gezond voor iedereen

Sportief Wandelen is duidelijk anders dan een stukje wandelen. Het is voor iedereen die aan fitheid wil werken de ideale activiteit. Door de begeleiding en verantwoorde trainingsopbouw biedt het net iets meer dan het 'gewone wandelen'. Sportief Wandelen betekent stevig doorwandelen in een tempo rond de 5 tot 7 kilometer per uur, waarbij altijd nog adem en tijd moet overblijven voor een gesprek tijdens het wandelen. Het trainen met elkaar is gezellig en is een extra stimulans om je op weg te helpen naar een betere conditie. Tevens is, door een verantwoorde opbouw van de training, de kans op blessures minimaal.

Bij deze vorm van bewegen, staat nog meer dan bij andere vormen, voorop dat het naast gezond ook gezellig moet zijn!

Nordic Walking

Nordic Walking is een manier van dynamisch wandelen ter verbetering van de fitheid, waarbij gebruik wordt gemaakt van stokken ("poles").

Een Nordic Walking training, altijd onder leiding van ervaren trainers, is gericht op een gevarieerde en verantwoorde opbouw van uithoudingsvermogen en techniek. Ook komen aspecten als coördinatie en lenigheid aan bod.

Van de deelnemers wordt verwacht dat zij de basis Nordic techniek voldoende beheersen en zelf beschikken over poles (stokken). Incidenteel kunnen stokken van de vereniging worden gehuurd. Er wordt gelopen op diverse locaties. Regelmatig worden er beginnerscursussen georganiseerd, waarbij materiaal van Atverni gebruikt kan worden.

Kleding
Draag gemakkelijk zittende en vochtopnemende kleding, bij voorkeur in lagen, waarbij naar gelang kou, warmte en regen het aantal lagen kan variëren.

Schoeisel
Goede (lage of half hoge) wandelschoenen met profielzool, die comfort, demping, soepelheid, grip op ondergrond en goede hielsteun bieden, zijn het meest wenselijk. Schoenen voor alledaags gebruik en zware hoge bergschoenen zijn niet zo geschikt voor sportief wandelen.

Training
Het trainen in groepsverband stimuleert om de trainingen vol te houden. De groepen bestaan uit vrouwen en mannen van uiteenlopende leeftijden. Er wordt in een gezellige sfeer met veel onderling contact getraind

Een training duurt ongeveer anderhalf uur en is zeer gevarieerd. Het begint met een warming up, om de spieren los te maken, daarna diverse loopvormen (duur/interval). Even uitlopen en rekken/ontspanningsoefeningen. Hierna is er gelegenheid om gezellig nog een kopje koffie te drinken. Er wordt zowel gelopen op de atletiekbaan als op de openbare weg.

Interesse?
Kijk bij wandelgroepen onder trainingstijden, schema's & documenten voor de mogelijkheden. Voor meer informatie kun je contact opnemen met trainerscoördinator Walter van Dijk via gehuwd@hetnet.nl.
 
 
05-01-2014 | Wandelen_Nieuws | 287
  • Code blue
  • Makro
  • Volendammer vishandel
  • Cityplaza
  • By Adelaar
  • Scholman
  • Atletiekunie
  • maxtenten
  • Intersport
  • Accuraat
  • Annatommie